Pages

27 July 2011

MEMORI TANAH SUCI - Bab 1

BAB 1 - THE STORY BEGINS…(in the BUS)’:

Julai 2011

“Enta otuubis sa’ah kam?” (bas awak  pukul berapa?) tanya pakcik di stesen bas.

“Sa’ah wahdah wan noos,” (jam 1.30) jawabku.

Ku berjalan masuk, lalu ternampak pakcik bas pagi tadi, dan dia pun ternampak aku.

“Enta geit ma’aya fis subh!” (awak datang dengan saya pagi tadi!) driver bas tu terkejut.

“Aah, aiywah,” balasku, ringkas.

“Howwa gah ma’aya fis subh!” (dia datang dengan saya pagi tadi!) pakcik bas tu bersemangat memberitahu rakan-rakannya pasal aku naik bas dengan dia pagi tadi, pasal orang ajnabi (foreigner) biasanya tak menaiki bas murah sebegini.

Ku menaiki bas yang akan membawaku pulang ke kota Kaherah. Ku perlu pulang untuk membantu ahli rumah dalam menguruskan perpindahan kami ke rumah baru. Percutian sehari ke Hurghada kali in perlu bagi membuat lesen Freediving aku, selain menenangkan diri merasa bayu laut selepas lebih sebulan berhempas-pulas dengan peperiksaan di Cairo. Ku duduk di kerusiku, dan terus melenakan kepala, kerana penat dan amat memerlukan rehat yang cukup untuk urusan berpindah nanti.

Bas pun bertolak. Ku pun lena tertidur, sehinggalah…

“Ya astoow!! Et takyief misy shaghol we el-otuubis harr awiey!!! Eindiey aulad ya ‘amm!!!” (driver!! Air-cond tak berfungsi dan bas ni panas sangat!!! Aku ada anak-anak!!!) teriak makcik arab di lorong belakang kerusiku. Ku tersentak daripada lamunan mimpi, tapi masih termamai-mamai…

“Usboori ya madam, el-gamma’ah kullu biyestiraiyihou dil waqtie,” (sabar makcik, orang lain tengah berehat elok-elok sekarang ni) driver bas tu cuba menenangkan keadaan.

“La’a, di misy ma’uul!!! @#^%$*^@#&^*$@!!!!” (mana boleh cani!!!...*kata-kata selepas tu dah tak mampu ku terjemahkan, buat-buat paham je la…) makcik tu menjerit balik tak puas hati.

“@#^%$*^@#&^*$@!!!!” teriak balas driver bas tu. Dan berlakulah pergaduhan antara pakcik arab dengan makcik arab yang berlangsung selama 15-20 minit lamanya…dalam bas…sampai terpaksa berhenti tengah padang pasir tengah-tengah malam dan suruh kami semua turun untuk sejukkan bas…really ANNOYS me…

Pantang je aku naik bas travel sorang-sorang pergi diving, mesti je ada drama bas dalam perjalanan, macam sebelum ni…

…………………………………………………………………………………


Julai 2010           

Liyeh? Misy kuwaiyis k’edah , ya astoow,(Kenapa? Tak bagus camni , driver.)

Terkejut aku bila melihatkan makcik mat saleh yang duduk bersebelahan aku dalam bas berbahasa Arab Mesir dengan konduktor bas. Kerana hendak tunjuk adab terhadap orang lain, aku pun mula bertegur sapa dengannya.

“Lara..? Like Lara Croft (tomb raider)..?” tanyaku
 “Haha, you’re the second to say that after my friend in orchestra,”
“So you’re a musician?”
“No, I play violin in the Cairo Opera House,”
“Wow, but your Arabic was really good. Where did you learn that from?”
“I’ve worked for 16 years in the Opera House,”
“No wonder…”

Makcik tersebut merupakan warganegara Ukraine, mampu berbahasa Ukraine, Rusia, English dan arab mesir. Pekerjaan beliau telah memberi peluang kepadanya untuk mengembara ke banyak negara bagi membuat persembahan opera, seperti di Rusia, China, Singapura, Jepun, Australia, Amerika Syarikat, negara-negara Eropah dan banyak negara lain juga. Beliau bersama 2 orang rakannya ingin bercuti di Dahab, sebagaimana kebanyakan pelancong asing lain di dalam bas ini.

Bas bertolak dari kota Kaherah pada pukul 12 tengah malam, dan aku tertidur lena hampir sepanjang perjalanan…sehinggalah tiba ke checkpoint…

Encik polis pun mula memeriksa passport setiap penumpang. Memang menjadi tugas mereka membuat perkara tersebut. Jantungku mula berdegup kencang.

“Where is your bassboort? tanya beliau.

Aku menunjukkan kerneh(kad pelajar).

“Where is your bassboort? ulang beliau.

Kerneh tidak diterimanya. Ku mengeluarkan salinan passport dan visaku.

“Where is your bassboort? ulang beliau lagi.

Alamak…

Situasi sebenar: Pasportku bersama pasport rakan-rakanku yang akan ke umrah dipegang ustaz Alang bagi mengendalikan urusan visa umrah yang dibuat di Malaysia (di Mesir leceh proses visa umrah untuk foreigner). Passport hanya akan dikembalikan apabila di hendak bertolak ke Jeddah di lapangan terbang nanti. Ku pula dah buat appointment dengan diving center di Dahab untuk memulakan kursus Open-Water Dive, tapi kalau nak berjalan-jalan di Mesir, passport akan selalu diperiksa.

Terpaksalah aku TIPU SUNAT, pasal kena buat juga diving dan kena pergi umrah. Ku cuba fikirkan apakah alasan paling munasabah untuk diberitahu, pasal kalau beritahu keadaan sebenar, polis tu tak faham dan tak kisah. Aku tak rela ditahan di tengah-tengah padang pasir tengah-tengah malam buta gini, camne nak cari public transport nanti, huhu. Dahla penjara mesir ni famous gila ‘keseramannya’ (katanya penjara bawah tanah).

Tipu Sunat A: Kata passport tertinggal dalam beg yang ada di bawah bas. “Kang nanti polis tu suruh turun bawah amek passport kat beg pastu takde, teruk nanti, buat aniaya diri je,” pesan seorang seniorku.

Tipu Sunat B: Kata yang passport ada bersama kedutaan Arab Saudi untuk urusan visa umrah.

Ku pilih Tipu Sunat B …

“Where is your bassboort? ulang beliau, da macam robot.

“My passport is with the Saudi Embassy for Umrah visa. It’s not with me right now,”.

Ku pegang buku ‘Hajj And Umrah’ terbitan dar Al-Salam, sebagai aksesori lakonan serta bukti tambahan bahawa aku memang akan pergi umrah, tapi kena singgah Dahab dulu kerana ingin membuat diving license agar dapat menyelam pabila pulang ke Malaysia bercuti bersama keluarga.

Plan A (kerneh dan salinan passport) gagal, Plan B (tipu sunat) pun gagal, tinggal Plan C sahaja, iaitu berdoa, bertawakal dan mengharapkan mukjizat daripada Ilahi…

“Where is your bassboort? ulang beliau lagi. “You cannot go to Sharm without your bassboort,”
“I’m not going to Sharm, I’m going to Dahab,”
“You cannot go to Dahab without your bassboort,”…alaa, ko da terkantoi la encik polis, cukup la tu…

Aku terdiam…sambil berdoa di dalam hati…ni kot dugaan sebelum umrah agaknya, huhu..

“Where are you going to in Dahab?”
“To Mashraba,”
“Where will you stay in Mashraba?”
“In Penguin Hotel,”
“What are you going to do in Dahab?”
“I’m doing Open-Water Diving course…” da macam kena soal-siasat pula depan orang ramai, aiseyh..

Beliau memandang tajam aku… Lalu beliau berjalan memeriksa passport penumpang-penumpang lain di belakang.

“Don’t worry. I know him. I use to see him every time we come to this checkpoint,” tegur Lara.

“Where is your bassboort? tanya beliau, LAGI, selepas memeriksa passport semua penumpang lain.

Penumpang bas yang lain dah mula membuat bunyi tak puas hati, bisik macam-macam. PEDASNYA rasa telinga ni.

Ya raiyis, fii eih musykilah?!! ‘Eindiy hagah we kulluhom ta’baan!! Ehna laazim bi sru’ah!!!,” (Encik (polis), apa masalahnya?!! Aku ada hal dan mereka semua keletihan ni!! Kami perlu cepat ni!!!) tengking pemandu bas.

“Ooh, let him go. He’s just a boy,” Lara mencelah.

JUST A BOY… aku nak masuk 20 tahun dalam sebulan lagi la, n aku tak cute pun untuk jadi BOY, huhu…

Encik polis tu pun pandang aku untuk kali terakhir, lalu turun keluar dari bas. Bas pun bergerak sambil aku terperasan polis tersebut memerhati aku dari tingkap luar…macamlah  aku ni penjenayah…

Alhamdulillah, doaku termakbul juga, walaupun dengan cara yang agak…menyegankan…  Cik Lara, satu hari nanti aku pasti aku melihat salah satu persembahan cik di Opera House. Aku terhutang budi dengannya.

Aku menarik nafas lega…oo BOY~

“Where is your bassboort? tanya budak2 arab di kerusi belakangku. Nak kena budak2 ni…adui~


my last open-water dive in the course, with fellow coursemates Nakai n Alan Roy

beginilah rupa bas-bas murah yang biasa ku naiki di Mesir...

…………………………………………………………………………………
to be continued...Bab 2...



No comments: